Cea mai mare comunitate home & deco din Romania - case, constructii, design, amenajari exterioare, interioare.

Casele din piatra din satele grecesti de munte – Dimitsana

1-satul de munte Dimitsana Grecia pe inserat

Desi Grecia este iubita de romani si numai pentru insulele superbe, plajele frumoase si apele cristaline, aceasta tara are de oferit si alt tip de turism: cel din zonele rurale montane. Si asta pentru ca batrana Elada poseda si un numar impresionant de sate de munte extraordinar de frumoase si pitoresti, pline cu superbe case din piatra, pe care e pacat sa nu le vizitezi daca ai ocazia.

Pentru ca e iarna si mai e timp destul pana la vacanta de vara, cand voi putea sa-mi iau zborul spre litoralul grecesc, am decis sa vizitam cateva dintre localitatile din zona montana a Peloponezului. Si bine am facut! Am gasit niste satucuri atat de frumoase, cum mi-as dori sa fie si multe dintre satele romanesti: ingrijite, curate, pline cu constructii vechi si case din piatra seculare conservate si restaurate cu multa dragoste de catre localnicii care sunt mandri ca s-au nascut si au crescut acolo.

Dimitsana – satul renascut din ruinele unei localitati antice

Situat in regiunea Gorintia din Peloponez, la altitudinea de 950 metri, Dimitsana este mai mult decat o localitate turistica, este un satuc de poveste, plin cu hoteluri, pensiuni si case din piatra ce par a fi construite de acelasi om – atat de mult se aseamana din punct de vedere arhitectural. Localitatea pitoreasca din inima muntilor Peloponezului a fost atestata documentar cu numele actual in anul 967, insa este urmasa directa a oraselului din Arcadia Antica Teuthis care a fost mentionat intr-o multime de scrieri de-a lungul timpului.

Conform datelor ultimul recensamant (2011), populatia satului Dimitsana numara doar 342 de persoane, iar cu 10 ani inainte numarul locuitorilor era de 601 persoane. Cei care au ramas si sunt inca in putere se ingrijesc sa bunul mers al micutei lor comunitati cu hoteluri cu aspectul unor cetati vechi, cu pensiuni cochete si pline de caldura si cu restaurante si cafenele mereu gata sa primeasca turistii dornici sa vada un alt chip al Greciei.

Frumusete pura

In tara noastra mai exista putine localitati neatinse de prostul gust. Si nu stiu daca e doar vina autoritatilor sau si a oamenilor de rand care nu si-au dat silinta sa conserve spiritul autentic al arhitecturii locale. In Grecia insa, la fel ca in multe alte tari din bazinul Mediteranei, exista sute de sate si orasele care si-au pastrat farmecul de odinioara si frumusetea pura. Iar satucul Dimitsana este unul dintre ele. Mi-a placut atat de mult sa ma plimb pe stradutele vechi ale lui, sa-i admir casele, sa intru in cele cateva magazine cu suveniruri si produse traditionale, sa iau cina intr-o taverna traditionala veche, chiar langa semineul in care ardeau mocnit cativa busteni sau sa-mi incep ziua intr-o cafenea frumoasa, decorata de Craciun, amenajata in interiorul unei case vechi din piatra construita chiar pe marginea unei vai adanci.

M-a surprins sa vad ca intr-un sat atat de mic exista o scoala maricica, un oficiu postal cu un sediu destul de spatios, o banca, vreo doua supermarketuri bine aprovizionate, cel putin o brutarie, cateva cofetarii-cafenea si chiar o sectie de politie in fata careia erau parcate doua masini. Cu siguranta exista si un dispensar functional, asa incat celor 342 de localnici sa nu le lipseasca nimic.

Hotelul cu un singur balcon

Nu mi-am imaginat nici macar o clipa ca odata ajunsi in Dimitsana ne-am putea caza altundeva decat intr-o casa din piatra. Ei bine, deoarece am ajuns acolo cu doar 10 zile inainte de Ajunul Craciunului, toate hotelurile, pensiunile si restaurantele erau in toiul pregatirilor pentru sarbatorile in care turistii urmau sa dea navala. Intregul sat forfotea intr-un stil relaxat, specific grecilor, iar noi am fost nevoiti sa apelam la aplicatiile de booking pentru a gasi cazarea dorita.

Si am gasit-o: Archontiko Deliggiani – un hotel ca o cetate din piatra, construit pe un mal de piatra si care avea un singur balcon cu vedere spre satul cu casele insirate pe muchia dealului si spre o vale prin care serpuia drumul ce ne adusese in Dimitsana. Spre norocul nostru, fiind singurii turisti din acea zi, proprietarii hotelului – un domn si o doamna in varsta si foarte draguti – ne-au oferit exact camera cu balcon. Si asta fara sa le-o cerem. Iar in pretul cazarii a fost inclus si micul dejun de a doua zi. Camera in care am fost cazati era in primul rand foarte curata; se putea observa cu ochiul liber ca proprietarii au pus suflet in amenajarea intregului stabiliment. E drept ca eu, personal, as fi ales alte textile pentru decorarea camerei, insa calitatea mobilierului si a finisajelor, asternuturile albe, imaculate, dar si caldura moale si placuta care ne-a invaluit erau pe masura constructiei vechi si excelent conservate.

Am remarcat ca toate casele din acest satuc de munte aveau ziduri extrem de groase, unele ajungand pana spre un metru grosime. Desi pareau mari pe dinafara, banuiesc ca la interior mai toate casutele erau micute din cauza zidurilor solide pe care le aveau. Insa nu cred ca acest lucru este o problema pentru localnici, intrucat e stiut lucru ca incaperile mici sunt mai usor de incalzit pe vreme rece. Iar spre deosebire de localitatile de pe malul marii unde in ziua respectiva erau 20 de grade cu mult soare, in Dimitsana nu erau mai mult de 8 grade si asta la pranz, pentru ca noaptea mercurul din termometre cobora si pana la 2 grade. Pentru sudul Greciei era frig de-a binelea.

Te las in compania catorva imagini surprinse in minunatul satuc de munte, in care sper sa revin si pe timp de vara. Sunt convinsa ca e cel putin la fel de frumos!

Forum Symposium - Discutam despre constructii, case, amenajari, design interior, exterior